fredag, september 25, 2009

Hva sier regelverket om sist tirsdag?

Incidenten sist tirsdag krever kanskje noe rydding i mitt hode? (Ja, jeg har begrenset kognitiv kapasitet.)

Feilen jeg gjorde var å ikke kategorisere målbøya som merke, og da hevdet jeg min rett til å seile riktig kurs ”proper course”, (som i dette tilfellet var å barbere merket som befant seg på vår lo side), med den konsekvens at Ariel ikke hadde rett til å falle av og komme på kollisjonskurs med Pulverheksa for å passere mållinja.

Jeg har tenkt at regelverket om plass for merke har vært plass for et rundings-merke, og av den grunn har jeg ikke kategorisert målbøyene inn under denne merke-definisjonen, noe de etter regelboken skal. Her er definisjonen fra RRS 2009-2012:

“Mark An object the sailing instructions require a boat to leave on a specified side, and a race committee boat surrounded by navigable water from which the starting or finishing line extends. An anchor line or an object attached temporarily or accidentally to a mark is not part of it.”

Med andre ord er målbøya et merke etter denne definisjonen.

Deretter er situasjonen at Pulverheksa entrer 3-båtlengdersonen rundt merket med Ariel som indre båt med overlapp. 3-båtlengdersonen er definert som “zone” slik:

“Zone The area around a mark within a distance of three hull lengths of the boat nearer to it. A boat is in the zone when any part of her hull is in the zone.”

Av den grunn kommer seksjon C, regel 18.2 b til anvendelse. Den slår fast at Ariel har krav på plass som indre båt til å passere merket:

“Section C rule 18.2 b: If boats are overlapped when the first of them reaches the zone, the outside boat at that moment shall thereafter give the inside boat mark-room. If a boat is clear ahead when she reaches the zone, the boat clear astern at that moment shall thereafter give
her mark-room.”


Synspunkter eller noen som er uenige?

Jeg tenker at det kanskje kunne være noe læring i dette for andre enn meg også, og det hadde jo da vært konstruktivt om en kunne snakket om dette i etterkant av regattaen.


PS: Som et apropos kan jeg nevne at vi potensielt sett hadde samme situasjonen under klubbmesterskapet for kort tid siden: Like før mållinja kommer Pulverheksa lensende for babord halser med større båtfart enn Swai som ligger like foran. Også de for babord halser. Begge båtene holder stor fart, 8-9 kts.

Pulverheksa står da ovenfor valget: Skal vi forsøke å passere på lo eller le side av Swai. Skipperen mygga ut og turte ikke lo side, i frykt for å bli loffa på feil side av babord målbøye (merke). Frykten viste seg å være reelt begrunna, da en av mannskapet på Swai i etterkant forklarte at det var planen å loffe Pulverheksa på feil side av målmerket om vi prøvde lo side.

Hadde jeg på det tidspunktet visst bedre (slik som nå), kunne vi forsøkt lo-sida med det resultat at Pulverheksa ville blitt presset på feil side, tapt masse på det, men protestert, og Swai ville blitt disket.

På bakgrunn av dette kan jeg kanskje konkludere med at det ligger noe læring i dette for flere enn skipperen på Pulverheksa?

3 kommentarer:

Olav Taraldsen sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Olav Taraldsen sa...

All honnør til Kenneth og Pulverheksa for å ha trekt seg fra regattaen etter at han skjønte at han hadde tatt feil. Da jeg hørte om denne saken måtte jeg selv slå opp i kappseilingsreglene for å sortere ut hvordan målmerker skal passeres. Oppsummeringen her er riktig og jeg oppfordrer herved til at situasjonen(e) presenteres på neste tirsdag mens vi venter på resultatene. PS! Jeg har liggende kappseilingsregler på norsk som kan kjøpes for den svært fordelaktige pris av 200 Nok.

Ariel sa...

Det er absolutt en læringseffekt i den situasjonen som Pulverheksa og Ariel befant seg i. Selv var jeg heller ikke bastant sikker på om jeg hadde rett til merke derfor protesterte jeg ikke heller ut over å skjelle skipperen ut etter noter...... Men ekstra hyggelig er det at skipperen her viser sportsånd og at prisippet en "fair" seilas skal være retningsgivende for egen adferd. Riktig nok har noen tatt til orde om at "hvorfor trekke seg når det ikke ble på protestert på en korrekt måte"...... Selv fikk jeg ødelagt kicken under manøveren med å jibbe i fjærsteina...